
Dánské dresy
Společnost Hummel, výrobce dresů pro šampionát pro reprezentační tým Dánska, přistoupil k zajímavé formě protestu proti porušování lidských práv. Všechny prvky dresu, jako jsou logo národního týmu a logo sponzora, budou v barvě dresu samotného. Hodně tak zaniknou a Hummel tak nebude výrazně viditelný. Tímto způsobem se chtějí symbolicky distancovat od šampionátu a všeho, co představuje.
Jak uvedla česká televize ve článku na toto téma, loga sponzorů úplně zmizí z jejich tréninkových dresů a budou nahrazeny zprávami, upozorňujícími na porušování lidských práv v Kataru. Vedle toho omezí Dánové na šampionátu komerční propagační aktivity.
Za mě jsou Dánové vítězi ještě předtím, než turnaj vůbec začal.
Kein kater in meiner Kneipe
‚Mistrovství světa ve fotbale 2022 v Kataru vysílat nebudeme a doufáme, že nás pochopíte nebo ještě lépe podpoříte.‘
To je plakát, který se objevuje ve výlohách, na dveřích a na barech množství německých hospod, restaurací a kaváren. Forma protestu, která majitele restauračních zařízení a zábavních podniků přijde draho, protože se vzdávají útraty, kterou by u nich po večerech, kdy bude hrát německý národní tým fanoušci udělali. Ale taky cena, kterou je řada z nich ochotna za své hodnoty a přesvědčení zaplatit. Chvályhodné, především po dvou letech covidu a současné energetické cenové krizi.
Volání po jisté formě bojkotu Kataru je mezi německými fanoušky slyšet, i vidět.
Na stovku skupin a několik tisíc osob (k začátku září 2022) se podepsalo pod výzvu #BoycottQatar2022. Uvádějí, že Qatar2022 je projekt nehodný fotbalu z důvodů absence lidských práv, nevhodných pracovních podmínek, komerce na úkor fotbalu a absence fotbalové kultury v zemi, stejně tak jako podezření z korupce při udělení šampionátu.
Požadují akci DFB (německé fotbalové asociace). Volají v ideálním případě po neúčasti německého národního týmu na šampionátu, případně alespoň po finanční podpoře ze strany DFB vůči lidskoprávním organizacím působícím v Kataru, jakožto faktické pomoci i, a to za těchto okolností především, gesta.
Dále apelují na atlety a trenéry národního týmu, aby veřejně podpořili kampaně kritizující Katar a jejich akce. Po televizních stanicích žádají dostatečný důraz na problémy spojené se šampionátem při příležitosti jeho přenosu a na společnosti apelují, aby se neúčastnili marketingových kampaní spojených se šampionátem, a především nekupovali prostor pro reklamu při přenosech.
Na širší veřejnost apelují, aby nekupovali produkty spojené s logem šampionátu, vyhnuli se nakupování produktů firem, které tohoto loga a události šampionátu využívají k vlastnímu zviditelnění, necestovali do Kataru a neúčastnili se veřejného promítání utkání.
K podobné formě protestu jako jejich němečtí kolegové se uchýlili majitelé barů v Bruselu. Podle jednoho z nich se k tomuto kroku odhodlali z ‚politických, etických, sociálních a ekologických důvodů‘, čímž zdůrazňuje, že problémů, které Katar představuje, je skutečně celá řada. Ve své kritice se toto společenství neupíná jen na blízkovýchodní zemi, ale kritizují také FIFA, například za způsob, jakým byl turnaj Kataru vůbec udělen.
(NO)fan zones
Několik francouzských měst oznámilo, že nebude zřizovat fanouškovské zóny, kde by za jiných okolností probíhalo promítání utkání. Tento způsob bojkotu oznámili Lille, Marseille, Bordeaux, Strasbourg, Reims i Paříž.
Starostové, kteří za své město toto rozhodnutí uveřejnili jsou napříč politickým spektrem. Někteří doplnili, že jejich rozhodnutí bylo humanitární stejně tak, jako čistě finanční. Finanční zátěž by pro pořádání těchto události byla letos o to značnější, že se šampionát odehrává v zimě. Je tak vůbec otázka, jestli by venkovní sledování bylo něco, co fanoušci chtějí, a jestli by raději nebyly v teple domova nebo baru. Další věc, za kterou můžeme zimnímu šampionátu poděkovat…
Pískem naplněné míče
Ani los skupin Mistrovství světa se neobešel bez demonstrace, poukazující na porušování, v tomto případě, především práv dělníků na stavbách stadionů pro šampionát. Členové německé organizace AWO vyskládali před vchod tisíce míčů naplněných pískem. Každý míč měl symbolizovat oběť výstaveb stadionů. Dohromady jich takto naplnili a vyskládali 6500.